انتخابات آنلاین چگونه برگزار میشود

برگزاری انتخابات آنلاین

     برگزاری انتخابات به خصوص برگزاری انتخابات آنلاین موضوعی حساس و چالش بر انگیز برای هر انجمن و تشکل و سازمان و… می باشد. یک انتخابات صحیح و اصولی میتواند تضمین کننده ایجاد صلح و حس همدلی در بین اعضا یک مجموعه باشد . این حساسیت ها در انتخابات آنلاین هم وجود دارد ولی به دلیل اینکه انتخابات آنلاین موضوع جدیدی در کشور ما محسوب میشود، چه بسا این حساسیتها بیشتر از انتخابات حضوری هم باشد.

   از اینرو کارشناسان سامانه انتخابات آنلاین پژواک به عنوان تخصصی ترین و حرفه ای ترین سامانه برگزاری انتخابات انلاین ، سعی و تلاش مضاعفی برای ایجاد بستری امن و و قابل اعتماد نموده اند و ریسک تقلب و امکان دستکاری رای ها و… را به صفر رسانده اند. برنامه نویسان در سامانه برگزاری انتخابات آنلاین پژواک، سالها برگزاری انتخابات را مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند و با ارائه پاسخ حداکثری به نیازهای  این حوزه و با برگزاری موفق بیش از ۵۰۰۰ انتخابات در سراسرکشور به عنوان مرجعی امن برای برگزاری انتخابات آنلاین شناخته میشوند.

   با توجه به مطالعات و بررسی های صورت گرفته با استفاده از سامانه انتخابات آنلاین پژواک مشکلات برگزاری انتخابات به حداقل رسیده است. از جمله مزایای رای گیری الکترونیکی این است که در زمان و هزینه حداکثر صرفه جویی صورت گرفته است. برگزاری انتخابات حضوری ماهها نیاز به بررسی و برنامه ریزی دارد و مستلزم صرف هزینه های بسیار است اما با استفاده از سامانه انتخابات آنلاین پژواک برگزاری یک انتخابات در کمتر از چند روز و یا حتی چند ساعت انجام میشود.آشنایی با مراحل برگزاری انتخابات الکترونیک می‌تواند از سردرگمی شرکت‌کنندگان جلوگیری میکند.

انتخابات آنلاین چگونه برگزار میشود.
انتخابات آنلاین چگونه برگزار میشود.

مراحل ایجاد تا برگزاری انتخابات آنلاین توسط سامانه انتخابات آنلاین پژواک:

تعریف نوع انتخابات

هر انجمن و تشکل و مجموعه ای ممکن است موضوعات مختلفی را به نظر سنجی و رای گیری و انتخابات بگذارد. به طور مثال میتوان به انتخابات هیئت رئیسه و انتخابات هیئت مدیره و بازرسین ، رای گیری در خصوص تصویب اساسنامه ، تائید صورتهای مالی و عملکرد اعضا در مدت تصدی گری و… اشاره کرد.

معرفی رابط برگزاری انتخابات و ایجاد حساب کاربری توسط رابط

برای جلوگیری از ورود اطلاعات متنوع با منابع مختلف ، لازم است انجمن ها یک شخص را به عنوان رابط انجمن با سامانه معرفی کنند .برای رفع هرگونه شبه ای بهتر است این شخص در نتیجه انتخابات ذینفع نباشد و همچنین مورد اعتماد اعضای انجمن باشد. دریافت اطلاعات برای ایجاد  انتخابات آنلاین تماما ازطریق رابط انتخابات انجام میشود و انتخابات با تائیدیه این شخص ایجاد میشود. (در صورت نیاز اموزش لازم برای ایجاد حساب کاربری توسط کارشناسان سامانه ارائه میشود.

تعیین تاریخ برگزاری انتخابات

برای تعیین تاریخ دقیق برگزاری انتخابات آنلاین نیاز است تا با مراجع زیربط هر انجمن هماهنگی های لازم صورت پذیرد. تاریخ دقیق باید به همه رای دهندگان اطلاع رسانی شود تا همه بتوانند در انتخابات انلاین رای خود را رای ثبت نمایند.

تعیین داوطلبان انتخابات

هر انتخابات نیاز به داوطلبانی دارد که از بین اعضا ، کاندیدای شرکت در انتخابات شده باشند. اطلاعات مورد نیاز برای ثبت در سامانه شامل نام و نام خانوادگی ،کد ملی و شماره تلفن همراه و در صورت نیاز عکس و رزومه هر داوطلب می باشد.

نظارت بر انتخابات

مشابه انتخابات حضوری که ناظرین انتخابات از شروع تا پایان بر فرایند برگزاری انتخابات نظارت دارند در انتخابات آنلاین هم تمهیدات لازم در این خصوص در نظر گرفته شده است. در روز انتخابات لینک دسترسی در اختیار ناظرین انتخابات قرار داده میشود تا بتوانند بصورت کامل بر فرایند برگزاری انتخابات نظارت داشته باشند.

ثبت اطلاعات رای دهندگان

جمع اوری اطلاعات مربوط به رای دهندگان بسیار مهم است. اطلاعات میبایست دقیق و موثق باشد . اطلاعات مورد نیاز شامل نام و نام خانوادگی و کد ملی و شماره تلفن همراه رای دهندگان می باشد.

اطلاعات مورد نیاز رای دهندگان متناسب با تنظیمات احراز هویت قابل تغییر می باشد.

تعیین تعداد حداقل و حداکثر حق رای

تعداد حداقل و حداکثر رای هر رای دهنده به هر داوطلب را میتوان با توجه به مندرجات اساسنامه انجمن یا تعداد کرسی های مورد تصدی تعیین کرد.

آموزش شرکت در انتخابات

نیاز به آموزش نحوه شرکت در انتخابات یا همان آشنا ساختن رای دهندگان با فرایند رای گیری انلاین توسط سامانه پیش بینی شده است. اطلاع رسانی نحوه کار سامانه رای گیری می‌تواند با به اشتراک گذاری لینک فایل های آموزشی صورت پذیرد

مراحل ثبت رای در روز انتخابات آنلاین
مراحل ثبت رای در روز انتخابات

   مراحل ثبت رای در روز انتخابات آنلاین

 با توجه به اطلاعات ذکر شده با تائید رابط انتخابات، انتخابات آنلاین ایجاد میشود. در روز انتخابات لینک برگزاری انتخابات آنلاین توسط پنل پیامکی برای رای دهندگان ارسال میشود. رای دهندگان از طریق این لینک مستقیما وارد صفحه رای گیری میشوند. در زمان انتخابات  سامانه تنها به افرادی که قبلا اطلاعاتشان در سامانه ثبت شده است امکان ورود میدهد و از ورود رای دهندگان غیر مرتبط جلوگیری میکند.

و همچنین به منظور ایجاد امنیت کامل انتخابات سامانه کدهای یکبار مصرف تولید میکند و از طریق پنل پیامکی در اختیار شخص رای دهنده قرار میدهد . بدین صورت هر فرد رای دهنده تنها یکبار میتواند رای خود را ثبت کند. این موضوع باعث میشود اگر شخصی تمامی اطلاعات رای دهنده شامل نام نام و خانوادگی و کد ملی و شماره تلفن همراه رای دهنده ای را در اختیار داشته باشد باز هم نتواند به جای شخص رای دهنده رای خود را ثبت نماید.  

علی رغم اینکه در این نوع انتخابات به هیچ عنوان امکان تقلب و دستکاری آرا و… وجود ندارد اما همچنان بعضی از افراد به دلیل آشنا نبودن با ساز و کار این نوع انتخابات از استفاده از این سامانه ها سر باز میزنند . سامانه انتخابات پژواک برای رفع ابهامات بعضی از رای دهندگان این امکان را فراهم نموده است که با چاپ تعرفه فیزیکی بتوانند رای خود را پیگیری کنند.

در پایان انتخابات ، برگزار کنندگان می توانند بصورت انی نتیجه انتخابات را مشاهده کنند . نتیجه انتخابات در قالب یک صورت جلسه در اختیار انجمن قرار میگیرد که قابل ارائه به تمامی مراجع زیر بط می باشد.

پایان

بدیهی است برگزاری یک انتخابات آنلاین اصولی نیاز به تجربه فراوانو پشتیبانی مداوم نیروهای مجری هر سامانه دارد. کارشناسان سامانه برگزاری انتخابات انلاین پژوک از ابتدا تا پایان انتخابات همراه و پشتیبان انجمن ها و تشکل ها و … می باشند.

شما می توانید برای بررسی بیشتر به لینک انتخابات برگزار شده توسط سامانه انتخابات آنلاین پژواک و یا برای ایجاد یک انتخابات آزمایشی رایگان به لینک سامانه انتخابات الکترونیکی پژواک مراجعه فرمائید.

  • برچسب ها :

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

RSS فناوری اطلاعات و ارتباطات

Call Now Button