رای‌گیری الکترونیکی چه مزایایی دارد ؟

پیشرفت تکنولوژی و راه یافتن آن در زندگی انسان ها همیشه مزایایی را نیز برای انسان ها در پی داشته است. استفاده از این نوع انتخابات با کمک فناوری های پیشرفته به جای برگزاری انتخابات به روش سنتی مزایای زیادی داشته که در ادامه به معرفی تعدادی از آن می پردازیم:

۱- آنی بودن اعلام نتیجه انتخابات

مزیت اولیه رای‌گیری الکترونیکی، سرعت آن است. در روش سنتی انتخابات کاغذی، رأی ‌ها افراد شرکت کننده باید در مرحله اول از تمامی حوزه ها جمع آموری شده و بعد از جمع آوری، شمارش شوند و در پایان نتیجه به مراکز ارسال شوند. این روند زمان بر است و گاهی ممکن است چند روز زمان ببرد. اما در رای‌گیری الکترونیکی نتایج تقریبا به‌طور آنی به دست می‌آیند. با رای‌گیری الکترونیکی به‌جای روزها تنها نیاز به نهایتا چند ساعت خواهیم بود.

۲- افزایش میزان مشارکت مردم

یک دیگر از ویژگی های برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، افزایش میزان مشارکت مردم است. در این روش ثبت رای آسان‌تر شده و مردم می‌توانند از خانه یا محل کار خود به آسانی رای خود را ثبت کنند. رای‌گیری الکترونیکی رای‌دهی افراد با ناتوانی جسمی را نیز آسان‌تر می‌کند. در حال حاضر این افراد برای ثبت رای خود نیاز به کمک داشته و امکان افشای رای ایشان وجود دارد. اما استفاده از فناوری جدید این فرایند را برای این افراد آسان‌تر و شخصی‌تر از قبل می‌کند.

۳- کاهش چشمگیر هزینه‌ ها

آخرین مزیت مهم و اساسی رای‌گیری الکترونیکی در کاهش هزینه‌ های انتخابات در بلند مدت می باشد. انتخابات کاغذی نیاز به کاغذ، جوهر، افراد مسئول حوزه و حمل ‌و نقل رای‌ ها داشته که هزینه زیادی را برای کشور به ‌همراه دارند. این هزینه ‌ها می‌تواند باعث کاهش انتخابات‌های گسترده و حتی محلی شده تا امکان برگزاری انتخابات‌های مهم‌تر فراهم باشد. البته توسعه و نگه‌داری سیستم الکترونیکی رای‌گیری هم دارای هزینه است اما این هزینه تنها یک بار بوده و به محض فراهم آمدن زیرساخت مناسب دیگر لازم به هزینه اضافی نیست.

رای‌گیری الکترونیکی چه مزایایی دارد ؟

مفاهیم کلی امنیت اطلاعات را در اینجا بخوانید.


سامانه انتخابات آنلاین پژواک


انتخابات تمام الکترونیکی و آنلاین پژواک

شما می توانید به صورت رایگان با ایجاد یک انتخابات آزمایشی آنلاین در سامانه انتخابات الکترونیکی پژواک، موارد فوق را به صورت کامل بررسی فرمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

RSS فناوری اطلاعات و ارتباطات

Call Now Button