سامانه رای گیری آنلاین

چرا برخی افراد در خصوص انتخابات الکترونیکی و آنلاین، نگرانی بیشتری در مقایسه با انتخابات حضوری دارند؟

در این مقاله در خصوص رفع نگرانی افراد در انتخابات الکترونیکی و آنلاین بحث خواهد شد.

برخی افراد، مخصوصاً افرادی که رابطه کمتری با تکنولوژی و نوآوری برقرار می کنند، در خصوص انتخابات الکترونیکی و آنلاین نگرانی هایی دارند، در این نوشتار سعی داریم اثبات کنیم که برگزاری انتخابات الکترونیکی نه تنها امنیت کمتری به نسبت انتخابات سنتی دارد، بلکه در موارد متعددی امنیت بسیار بیشتری دارد.

انتخابات آنلاین

۱) انتخابات الکترونیکی چگونه تضمین می کند که صرفاً اعضای یک سازمان، انجمن، کانون یا نهاد عمومی یا اجتماعی در انتخابات شرکت کنند و افرادی غیر از آن ها در انتخابات شرکت نکنند؟
پاسخ: در سامانه انتخابات الکترونیکی، لیست کلیه اعضای مجاز برای شرکت در انتخابات که توسط هیأت اجرایی یا نظارت بر انتخابات تأیید شده اند، وارد سیستم می شود و صرفاً همین افراد می توانند در انتخابات شرکت کنند.

مزایا و معایب انتخابات الکترونیکی

۲) انتخابات الکترونیکی یا آنلاین چگونه تضمین می کند که رأی دهندگان شخصاً در انتخابات شرکت می کنند و افراد دیگری با استفاده از اطلاعات هویتی آن ها در فرایند رأی گیری الکترونیکی شرکت نمی کند؟
پاسخ: در سامانه انتخابات الکترونیکی مکانیزم های متعددی برای احراز هویت رأی دهندگان وجود دارد که وابسته به میزان حساسیت انتخابات یا به درخواست هیأت اجرایی قابل فعال سازی می باشند و هر یک از آن ها در لایه های مختلف اصالت رأی دهنده را تضمین می کند. در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:
الف) بررسی کد ملی رأی دهنده و بررسی مجاز بودن آن برای شرکت در انتخابات.
ب) بررسی کد ملی رأی دهنده و بررسی یکتا بودن حضور وی در انتخابات.
ج) بررسی کنترل ربات نبودن کاربر (کپچا) برای جلوگیری از تلاش های مکرر برای ورود با کدهای ملی متفاوت.
د) ارسال پیامک اعتبارسنجی (صرفاً) به شماره همراه رأی دهنده که قبلاً ارتباط شماره همراه و کدملی بررسی گردیده است.
و) بررسی آی پی سیستم رأی دهنده برای کنترل استفاده های مکرر از یک IP Adress برای شرکت در انتخابات.
ز) بررسی شناسه منحصر به فرد مرورگر (Browser Finger Print) رأی دهنده برای کنترل استفاده های مکرر از یک مرورگر خاص برای شرکت در انتخابات
ه) پرسش سوالات کاملاً شخصی از رأی دهنده از جمله شماره شناسنامه، کدعضویت در سازمان، تاریخ تولد، تاریخ عضویت، نام پدر یا هر سوال شخصی دیگر که صرفاً شخص رأی دهنده می تواند به آن پاسخ درست بدهد.
ح) محدودیت مرورگرهای مجاز برای شرکت در انتخابات برای جلوگیری از تلاش های مکرر برای شرکت در انتخابات توسط افراد غیر مجاز
ط) جلوگیری از شرکت در انتخابات با استفاده از فیلترشکن و VPN برای کنترل آی پی های مجاز داخلی
۳) اتفاقات و وقایع درون سامانه انتخابات الکترونیکی به چه میزان قابل پیگیری و رسیدگی های بعدی هستند؟
پاسخ: در سامانه انتخابات الکترونیکی و آنلاین کلیه رفتارهای کاربر (رأی دهنده) و (هیأت اجرایی) برای هر نوع پیگیری های بعدی ثبت و ضبط می گردد و کلیه اطلاعات قابل دسترس از رأی دهنده اعم از آی پی کامپیوتر، مرورگر و سیستمی که با آن رأی گیری صورت گرفته است. لذا در صورتی که تمام موارد پاسخ داده شده در قسمت (۲) نیز دچار شاعبه باشد با استفاده از اطلاعات و لاگ های ثبت شده در سیستم می توان پیگیری های بعدی در خصوص افراد را انجام داد.

سامانه انتخابات آنلاین پژواک

۴) آیا ممکن است سامانه انتخابات الکترونیکی اشتباه کند یا فریب بخورد؟
پاسخ: خوشبختانه و به طور قطع سامانه انتخابات الکترونیکی هرگز اشتباه نمی کند و در انجام الگورتیم ها و فرایندهای تعیین شده برای آن دقت ۱۰۰ درصدی دارد و با توجه به تمامی مکانیزم های کنترلی چند لایه ای که برای آن تعیین شده است امکان فریب دادن آن نیز هرگز وجود ندارد.
۵) آیا در انتخابات الکترونیکی امکان اعتبارسنجی، شمارش دستی و مجدد تعرفه های رأی وجود دارد؟
پاسخ: بله. در سامانه انتخابات الکترونیکی پژواک تک تک ردیف های تعرفه رأی، کل تعرفه، کل تعرفه های انتخابات هم به صورت جداگانه و هم تجمیعی اعتبارسنجی می گردند و امکان اعتبارسنجی دستی، شمارش دستی و شمارش مجدد آرا نیز در سامانه تعبیه گردیده است.

ادامه دارد …

انتخابات تمام الکترونیکی و آنلاین پژواک

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

RSS فناوری اطلاعات و ارتباطات

Call Now Button