برگزاری انتخابات آنلاین در مدارس

برگزاری انتخابات آنلاین در مدارس یکی از خدمات قابل ارائه توسط سامانه انتخابات الکترونیک پژواک است. در ادامه به بررسی انواع انتخابات مدارس  و چالش های موجود در این نوع مراکز می پردازیم. تا با شناخت صحیح این چالش ها به درک دقیق تری از نیاز مدارس برای برگزاری انتخابات آنلاین دست یابیم.

انواع انتخابات مدرس

انتخابات انجمن های اولیا و مربیان

انتخابات شوراهای دانش آموزی

برگزاری انتخابات انلاین در مدارس
انجمن اولیا و مربیان

 

انجمن های اولیا و مربیان

والدین و مدرسه  به عنوان دو رکن اساسی زندگی دانش اموزان، نقش اساسی در شکل گیری شخصیت اجتماعی و شخصیتی هر دانش آموز دارد. جدایی این دو گروه از یکدیگر امکان پذیر نیست. پس برای رسیدن به هدف والای تعلیم و تربیت نیاز است تا مدرسه و اولیا به دنبال ایجاد ارتباط و تعامل سازنده باشند. یکی از روشهای ایجاد این تعامل تشکیل انجمن اولیا و مربیان است. در زیر به تشریح ماهیت ، اهداف و وظایف این انجمن ها می پردازیم.

انجمن اولیا و مربیان چیست و با چه هدفی تشکیل شده است؟

انجمن اولیا و مربیان گروهی متشکل از اعضای انتخابی مدرسه و والدین هستند که جلسات مختلفی را در طول یکسال تحصیلی در جهت تحقق اهداف تحصیلی و تربیتی دانش آموزان برگزار می کنند. با توجه به اینکه رشد و پیشرفت دانش آموزان متاثر از هر دو نهاد خانه و مدرسه است نیاز است تا تعامل و هماهنگی میان والدین از یک سو و مربیان از سوی دیگر شکل گیرد. سامانه انتخابات پژواک با آگاهی از اهمیت تشکیل انجمن های اولیا و مربیان با ارائه امکان برگزاری انتخابات آنلاین در مدارس سعی در تسهیل این امر نموده است.

از دیگر اهداف تشکیل انجمن اولیا و مربیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌مندی از دیدگاه‌های والدین
  • مشورت و همفکری در خصوص مسائل مختلف مدرسه
  • افزایش مشارکت و اثربخشی والدین
  • ساماندهی و استفاده از تخصص و مهارت‌های مختلف اولیا
  • حل کردن مشکلات مدرسه به روشی موثر و کارآمد
  • آموزش فرزندپروری و نحوه رفتار با کودک خود به والدین
  • افزایش تعامل خانه و مدرسه  
  • افزایش کمک‌های مالی به مدرسه
  • بررسی و معرفی عواملی که مانع رشد بدنی و روانی کودکان می‌شود

 انجمن اولیا و مربیان مدارس  متشکل از اعضای زیر است :

۱. مدیر مدرسه

۲. یکی از معاونین مدرسه (به انتخاب مدیر)

۳. معاون پرورشی یا مربی علوم تربیتی

۴. اولیای دانش‌آموزان برگزیده شده

۵. نماینده شورای دانش آموزان (در صورت تمایل مدیر)

۶. افراد ذی‌ربط و صاحب نظر (در صورت تمایل مدیر)

اعضای انجمن اولیا و مربیان چگونه انتخاب می شوند؟

همان طور که قبلا گفته شد اعضای انجمن اولیا و مربیان به دو گروه تقسیم میشوند. گروه اول مدیر و معاون ومعلم پرورشی و… که از کادر مدرسه هستند و گروه دوم والدین منتخب هستند. انتخاب اولیا  با رای گیری و انتخابات به صورت حضوری یا آنلاین انجام میشود. به این منظور اولیایی که داوطلب عضویت در انجمن اولیا و مربیان هستند اعلام آمادگی میکنند و سایر اولیا با شرکت در انتخابات به کاندیداهای مورد نظر خو رای میدهند. کاندیداهایی که اکثریت آرا بدست اورده اند در این انجمن عضو میشوند. برگزاری انتخابات آنلاین مدارس این امکان را به اولیایی که به هردلیل قادر به شرکت در جلسات مجمع را ندارند میدهد که بدون حضور در فضای مدرسه بتوانند رای مورد نظر خود را به ثبت برسانند و درتصمیمات مدارس فرزندان خود سهیم باشند.

انتخابات انجمن اولیا و مربیان چگونه برگزار میشود؟

برای رسیدن به حد نصاب برگزاری انتخابات اولیا و مربیان می بایست حداقل نیمی از والدین در انتخابات شرکت کنند.  در صورتی که انتخابات به حد نصاب لازم نرسد مدیر وظیفه دارد حداکثر تا دو هفته بعد انتخابات را تکرار کند. در دور دوم،  انتخابات با افراد حاضر در محل برگزار میشود.

مدت زمان تصدی گری هر یک از اولیا منتخب یک سال تحصیلی هست. اعضای جدید انجمن مهر ماه هر سال از طریق انتخابات مشخص میشوند. اضای انجمن سال قبل میتوانند در سال جدید مجددا کاندید شوند. در پایان لیست اعضای برگزیده انتخابات انجمن اولیا و مربیان به اداره ارسال میشود.

در برگزاری انتخابات آنلاین مدارس تمامی فرایند برگزاری انتخابات انجمن های اولیا و مربیان پیش بینی شده است. در این نوع انتخابات میتوان اطلاعات داوطلبین را به صورت رزومه کامل در سامانه بارگذاری کرد تا رای دهندگان قرار داد تا قبل از ثبت رای خود بتوانند شرح فعالیتها و اهداف و … هر نامزد انتخاباتی را مطالعه نمایند تا با شناخت بیشتری فرد اصلح را انتخاب کنند.همچنین امکان در تعیین حد نصاب در انتخابات انلاین وجود دارد.  

بعد از برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان

بعد از برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان اولین جلسه انجمن تشکیل میشود . در این جلسه از بین اولیا انتخاب شده اعضای زیر انتخاب میشوند:

۱- رئیس انجمن

۲-نائب رئیس انجمن

۳-منشی و رابط انجمن

در این نوع انتخابات شخص خاصی برای رسیدگی به امور مالی انتخاب نمیشود و مسئولیت رسیدگی به امور مالی بر عهده رئیس انجمن است.

تعداد مجاز اولیا انتخاب شده در انجمن

 تعیین حد نصاب تعداد اولیا منتخب به تعداد دانش اموزان مدارس بستگی دارد

در مدارس با تعداد کمتر از ۳۰۰  دانش آموز ، تعداد والدین منتخب ۷ نفر می باشد. ۴ نفر از این تعداد به عنوان عضو اصلی و ۳ نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب میشوند.

در مدارس با تعداد بیشتر از ۳۰۰  دانش آموز ، به ازا هر ۱۰۰ دانش آموز یک نفر به اعضا اصلی اضافه میگردد. تعداد اعضا علی البدل به مانند قبل همچنان ۳ نفر می باشد.

در مدارس با تعداد بیش از ۹۰۰ نفر تعداد اعضای والدین حداکثر ۱۰ نفر خواهد بود.

برگزاری انتخابات آنلاین در مدارس
شورای دانش اموزی

شورای دانش اموزی

شورای دانش آموزی یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار مدارس محسوب میشود. اگر برای انتخاب اعضای این شورا دقت عمل کافی به عمل آید این شورا میتواند به عنوان بازوی مشورتی مدارس عمل کند . وجود شورای دانش آموزی می تواند باعث ایجاد هم‌افزایی مثبت بین دانش آموزان و کارکنان شود. از طرف دیگر، تعامل و مشارکت دانش آموزان در فرآیند آموزش و پرورش می‌تواند زمینه ساز ورود به اجتماع باشد.

اهداف تشکیل شورای دانش آموزی

  • آماده‌سازی دانش آموزان برای ورود به جامعه و تمرین مشارکت اجتماعی
  • ایجاد روحیه مسئولیت‌پذیری و تمرین کار گروهی
  • استفاده از توانمندی‌های مختلف دانش آموزان به عنوان منابع انسانی در اجرای برنامه‌ها
  • ایجاد حس رقابت بین کلاس‌ها در امر مشارکت در کارهای مدرسه
  • کاهش فاصله بین مسئولین و دانش آموزان و حذف فاصله کلاس و دفتر
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف مدرسه از دید دانش آموزان با گرفتن بازخورد از آنا
  • مشارکت در شناخت نیازهای روزانه دانش آموزان، ایده‌یابی و تصمیم‌گیری برای رفع آن‌ها

اعضای شورای دانش آموزی چگونه انتخاب می‌شوند؟

در راستای برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی، از میان دانش آموزان هرپایه تعدادی برای شرکت در انتخابات داوطلب می شوند . هر داوطلب انتخابات با تبلیغ در محیط مدرسه به تشریح اهداف، دیدگاه‌ها، نظرات و برنامه‌های خود برای همکلاسی‌هایشان می پردازد.

تعداد مجاز دانش اموزان در شورای دانش آموزی:


در مدارس ابتدایی دارای ۱۰۰ دانش آموز، ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند. به همین ترتیب، از ۱۰۱ نفر دانش آموز تا ۱۵۰ نفر، ۷ نفر عضو اصلی و ۲ نفر علی‌البدل عضو شورا خواهند بود. برای تعداد دانش آموزان بالای ۱۵۱ نفر، ۹ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی‌البدل در نظر گرفته شده است.

ترکیب اعضای شورای دانش آموزی در دوره‌های متوسطه اول و دوم نیز بر اساس تعداد کل دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود. بطور مثال، در مدارس کمتر از ۲۵۰ نفر دانش آموز، ۵ نفر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر به عنوان عضو علی البدل شورا انتخاب می‌شوند.

برای مدارسی که تعداد دانش آموزان آن‌ها بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر است، ۷ نفر عضو اصلی و ۲ نفر علی‌البدل در نظر گرفته می‌شود. همچنین مدارسی که بالای ۳۵۰ نفر دانش آموز دارند، ۹ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند

هر دانش آموز می‌تواند حداقل به یک نفر و حداکثر به تعداد اعضایی که باید انتخاب شوند(تعداد اعضای شورا با توجه به جمعیت دانش آموزان مدرسه تعیین می‌شود)، رای بدهد.

انتخابات شورای دانش آموزی

انتخابات شورای دانش آموزشی هر ساله در آبان ماه برگزار می‌شود. دانش آموزان علاقه‌مند به عضویت در شورا نیز حداقل ۱۵ روز پیش از انتخابات در دفتر مدرسه خودشان ثبت‌نام می‌کنند..

مدیران مدارس نیز موظف هستند تا با همکاری شورای مدرسه و مربیان پرورشی اسامی کاندیداهای نهایی را از به اطلاع دانش آموزان برسانند. در مرحله بعدی دانش آموزان کاندید شده به مدت یک هفته پیرامون دیدگاه‌ها، نظرات و برنامه‌های خود به تبلیغ به می‌پردازند..

شورای دانش اموزی و امکان برگزاری انتخابات آنلاین

از سال ۹۸ برای اولین بار انتخابات شورای دانش آموزی به صورت الکترونیکی برگزار شد.  در این راستا از این سال تا کنون امکان رأی‌گیری اینترنتی برای دانش آموزان فراهم شده است.

چه سمت هایی در شورای دانش آموزی وجود دارد؟


پس از انجام رأی‌گیری از میان دانش آموزان، سمت‌های مختلفی به هر یک از اعضای منتخب شورای دانش آموزی انتصاب می‌گردند که در ادامه هر یک از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • رئیس شورا
  • معاون شورا
  • بازرس شورا
  • سخنگوی شورا
  • منشی شورا
  •  دستیار منشی (اختیاری)
  • مسئول پشتیبانی
  • دستیار مسئول پشتیبانی (اختیاری)

شما می توانید برای بررسی بیشتر به لینک انتخابات برگزار شده توسط سامانه انتخابات آنلاین پژواک و یا برای ایجاد یک انتخابات آزمایشی رایگان به لینک سامانه انتخابات الکترونیکی پژواک مراجعه فرمائید.

  • برچسب ها :

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

RSS فناوری اطلاعات و ارتباطات

Call Now Button