اعتبارسنجی تعرفه رأی

چگونه در انتخابات الکترونیکی صحت آرا مشخص می شود؟

یکی از سوالات پر تکرار در خصوص انتخابات الکترونیکی این است که صحت سنجی آرا چگونه انجام می گردد و رأی دهندگان هیأت اجرایی و نظارت بر انتخابات و داوطلبین چگونه از صحت انتخابات مطمئن می شوند؟
در این نوشتار سعی داریم این موضوع را با بیانی ساده تشریح کنیم:

انتخابات آنلاین

قبل از هر چیز می بایست فرایند صحت سنجی را در انتخابات های سنتی (کاغذی) بررسی کنیم. در انتخابات های کاغذی رأی دهندگان، آرای خود را پس از نوشتن بر روی تعرفه های کاغذی درون صندوق های پلمپ شده می اندازند و پس از پایان انتخابات، پلمپ صندوق ها در حضور هیأت اجرایی و نظارت بر انتخابات و نماینده یا خود داوطلبین بازگشایی می گردد و شمارش دستی آرا آغاز می گردد.
در حین شمارش آرای باطله و سفید از فرایند شمارش خارج گردیده و آرای صحیح شمارش می شوند. در صورتی که فردی به نتیجه انتخابات اعتراض داشته باشد، شمارش آرا مجدداً و با حضور نماینده یا خود فرد معترض انجام می گردد. حال سوال اینجاست
۱) اگر تعرفه های رأی دستکاری شده باشند آیا امکان تشخیص آن به راحتی وجود دارد؟
۲) اگر برخی از تعرفه های رأی حذف شده باشند آیا امکان تشخیص آن به راحتی وجود دارد؟
۳) اگر برخی تعرفه های رأی پس از بازگشایی پلمپ به صندوق اضافه شده باشد آیا امکان تشخیص آن به راحتی وجود دارد؟

مزایا و معایب انتخابات الکترونیکی را در اینجا بخوانید.

مزایا و معایب انتخابات الکترونیکی

پاسخ مثبت به همه سوالات و در همه انتخابات ها کار دشواری است، مسلماً اگر تعرفه انتخابات از جنس کاغذ خاص با تعداد محدود، چاپ مخصوص و صرفاً در اختیار افراد خاصی قرار داشته باشد پاسخ سوال سوم منفی است، لیکن در صورتی که اتفاق افتاده باشد امکان تشخیص آن وجود ندارد. در خصوص سوال دوم تقریباً هیچ راهی برای فهمیدم آن وجود ندارد زیرا ممکن است رأی دهندگان تعرفه خود را بجای انداختن در صندوق با خود از محل برگزاری خارج کنند و در شلوغی محل برگزاری این موضوع قابل تشخیص نیست و در خصوص سوال اول نیز با توجه به این که با داشتن صرفاً یک خودکار می توان تعرفه را تغییر داد و تشخیص آن کار بسیار دشواری است حتی با استفاده از کارشناسی خط از بین هزاران تعرفه رأی نمی توان تشخیص داد که تعرفه ای دستکاری شده است.
البته حضور هیأت اجرایی و نظارت بر انتخابات و همچنین نمایندگان داوطلبین و ناظرین بر انتخابات قطعاً عامل بازدارنده در انجام هر یک از موارد فوق است.

انتخابات آنلاین

در انتخابات الکترونیکی و آنلاین نیز روش های متعددی برای جلوگیری از هر نوع تقلب و تخلف در انتخابات، دستکاری در تعرفه ها و صحت سنجی و اعتبارسنجی مجدد تعرفه های رأی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.
۱) در گام نخست این که کلیه داده ها در فرایند رأی گیری الکترونیکی به صورت رمز شده رد و بدل می شود فلذا هر نوع شنود یا دستکاری در آن در حین برگزاری انتخابات کار بسیار پیچیده و تقریباً غیرممکنی است.
۲) داده ها در بانک های اطلاعاتی ایمن و مراقبت شده ای نگهداری می شوند که نفوذ در آن ها کار بسیار پیچیده ای است.
۳) داده ها در بانک اطلاعاتی سامانه انتخابات الکترونیکی به صورت رمز شده ذخیره می شوند و شنود و دستکاری در آن ها دشوار است.
۴) هر ردیف از تعرفه های رأی و هر تعرفه رأی دارای فرایندها و کلید های اعتبارسنجی هستند که در زمان ایجاد و ذخیره سازی آن ها تولید گردیده و هر نوع دستکاری در آن ها موجب ایجاد مغایرت در اطلاعات موجود و کلیدهای اعتبارسنجی می شوند و دستکاری یا خرابکاری در تعرفه رأی با این روش ها تشخیص داده می شود.

صحت سنجی تعرفه رأی

۵) در زمان شمارش آرا کلیه تعرفه ها ابتدای اعتبارسنجی می شوند و سپاس در فرایند شمارش قرار می گیرند تا در صورتی که تعرفه ای مشکل مغایرت داشته باشد بلافاصله به عنوان تعرفه باطله تلقی شده و از فرایند شمارش حذف گردد.
۶) هر یک از تعرفه های رأی دارای شناسه منحصر به فردی هستند که هنگام ذخیره سازی در بانک اطلاعاتی تولید می گردد و این شناسه منحصر به فرد به رأی دهنده نیز نمایش داده شده است.
۷) سامانه انتخابات الکترونیکی، قابلیت بازیابی تعرفه رأی با استفاده از شناسه منحصر به فرد را دارد و در صورتی که شخص به ثبت صحیح تعرفه خود اعتراض داشته باشد با این روش به اعتراض وی پاسخ داده می شود.
۸) امکان استخراج و چاپ کلیه تعرفه های رأی برای شمارش دستی یا بایگانی فیزیکی آن ها نیز در سامانه انتخابات الکترونیکی تعبیه گردیده است.
۹) امکان گم شدن یا حذف تعرفه ها هرگز در سامانه انتخابات الکترونیکی وجود ندارد و تعداد تعرفه های رأی با تعداد شرکت کنندگان در انتخابات مطابقت دارد و از این نظر نیز برتری نسبت به انتخابات سنتی و کاغذی وجود دارد.
۱۰) به دو دلیل امکان اضافه کردن تعرفه رأی پس از پایان انتخابات هرگز در سامانه انتخابات الکترونیکی وجود ندارد: یکی این که تعداد تعرفه های رأی با تعداد شرکت کنندگان مطالب دارد و در صورت اضافه شدن تعرفه جدید این مطابقت به هم می ریزد، دوم این که در صورتی که حتی یک تعرفه پس از پایان انتخابات حذف، اضافه یا تغییر کند، کلید اعتبارسنجی منحصر به فرد انتخابات با داده های موجود مغایرت خواهد داشت و برای سیستم قابل تشخیص خواهد بود.

موارد فوق به همراه امکانات فنی و ایمن ساز بیشتری که به دلیل مسائل امنیتی تشریح نگردید، امنیت سامانه انتخابات الکترونیکی پژواک را به طور کامل تضمین می کند و این اطمینان را به برگزار کنندگان انتخابات می دهد که سامانه انتخابات آنلاین پژواک نه تنها در مقایسه با روش های سنتی برگزاری انتخابات امنیت کمتری ندارد بلکه به لطف تکنولوژی و استفاده از مکانیزم های مختلف ایمن سازی و اعتبارسنجی، امنیت بسیار بالاتری در مقایسه با روش های سنتی برگزاری انتخابات دارد.

شما می توانید به صورت رایگان با ایجاد یک انتخابات آزمایشی آنلاین در سامانه انتخابات الکترونیکی پژواک، موارد فوق را به صورت کامل بررسی فرمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

RSS فناوری اطلاعات و ارتباطات

Call Now Button