انتخابات الکترونیکی مکانیزه

مقایسه انتخابات الکترونیکی مکانیزه و انتخابات الکترونیکی آنلاین

امروزه در خصوص انتخابات الکترونیکی، انتخابات آنلاین، انتخابات مکانیزه، انتخابات غیرحضوری و … صحبت های مختلفی شنیده می شود. در این نوشتار در نظر داریم انتخابات های الکترونیکی را از لحاظ موضوعات مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.
اساساً انتخاباتی که در آن بجای خودکار و کاغذ از رایانه و سیستم های الکترونیکی برای اخذ رأی استفاده شود، انتخابات الکترونیکی نام دارد، لیکن انتخابات الکترونیکی با توجه به روش اجرای آن انواع مختلفی دارد:
پیش از تشریح انواع انتخابات الکترونیکی باید ویژگی های مشترک آن ها را بررسی کنیم.
۱) حذف کاغذ تعرفه رأی (خبری از کاغذ تعرفه رأی و خودکار برای نوشتن آرا و اسامی یا کد داوطلبین نیست)
۲) اخذ آرا بوسیله رایانه یا دستگاه های الکترونیکی
۳) شمارش الکترونیکی آرا

انتخابات الکترونیکی مکانیزه

انواع انتخابات الکترونیکی:
۱) انتخابات الکترونیکی مکانیزه: در این نوع انتخابات الکترونیکی، رأی گیری به صورت الکترونیکی انجام می گردد، لیکن همچنان رأی دهندگان به صورت حضوری به محل اخذ رأی مراجعه می کنند و احراز هویت یا بخشی از آن توسط انسان (هیأت اجرایی انتخابات) انجام می گردد و رأی دهندگان پس از احراز هویت با دریافت کارت الکترونیکی یا کد احراز هویت الکترونیکی به صندوق الکترونیکی اخذ رأی مراجعه می کنند و منتخبین خود را از طریق رایانه یا دستگاه های الکترونیکی انتخاب می کنند.
۲) انتخابات الکترونیکی آنلاین: در این نوع انتخابات الکترونیکی، رأی گیری به صورت الکترونیکی و به صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می گردد و نیازی به حضور رأی دهندگان در محل اخذ رأی نیست و هر نقطه جغرافیایی، رأی دهندگان می توانند در انتخابات شرکت کنند. احراز هویت در این روش به صورت الکترونیکی و از طریق روش های رایانه ای انجام می شود و تمامی کنترل های مورد نیاز برای ایجاد امنیت در برگزاری انتخابات از طریق الگوریتم های رایانه ای صورت می گیرد. رأی دهندگان با استفاده از انواع دستگاه رایانه ای دارای اینترنت اعم از لپ تاپ، کامپیوتر، گوشی موبایل، تبلت و انواع سیستم عامل شامل، ویندوز، آی او اس، اندروید، لینوکس و … می توانند در انتخابات شرکت کنند.

مزایا و معایب انتخابات الکترونیکی

سامانه انتخابات الکترونیکی پژواک کدام یک از روش های انتخابات الکترونیکی را پوشش می دهد؟
سامانه انتخابات الکترونیکی پژواک هر ۲ روش برگزاری انتخابات و همچنین ترکیب هر ۲ را پوشش می دهد به نحوی که با استفاده از این سامانه انتخاباتی، می توان انتخابات الکترونیکی را به صورت حضوری (مکانیزه) یا غیرحضوری (آنلاین) یا حتی ترکیب هر دو روش برگزار نمود، در روش ترکیبی رأی دهندگان هم می توانند بدون حضور در محل رأی گیری و از طریق دستگاه دارای اینترنت در انتخابات شرکت کنند و یا می توانند به محل برگزاری انتخابات مراجعه کنند و به صورت حضوری و با استفاده از صندوق های رأی گیری پیش بینی شده در حوزه اخذ رأی در انتخابات مشارکت نمایند، لیکن اگر با یکی از ۲ روش رأی خود را ثبت نمایند با روش دیگر نمی توانند مجدداً این کار را انجام دهند.

انتخابات تمام الکترونیکی و آنلاین پژواک
  • برچسب ها :

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

RSS فناوری اطلاعات و ارتباطات

Call Now Button